Indlæring kommer i mange forskellige former, og børn er meget forskellige. Fælles for børn er dog, at de holder af at bevæge sig. Leg og sjov skaber en aktiv hjerne, der trives godt og sundt. Dette er bestemt også aktuelt, når børn skal lære. Legende Musikteori tager udgangspunkt i læring gennem musik og bevægelse. Det er en metode, hvorpå det er muligt at påvirke indlæringen positivt, så børnene lærer samtidig med at de bevæger sig aktivt til musik, oplever at lære mens de leger og er aktive.
Indlæring gennem leg, musik og bevægelse
At sidde stille en hel skoledag kan være en prøvelse for selv de mest stille børn. Derfor kan denne metode være helt oplagt at afprøve og indføre i alle klasser. Børn har sværere ved at sidde stille, og de fleste hopper da også op fra stolen, når det ringer ud til frikvarter.
At kombinere indlæring med leg, musik og bevægelse kan være den helt rette metode til at øge indlæringen på, samtidig med, at børnene oplever, at det er sjovt.
At lære når man har det sjovt
Når man har det sjovt, har man påvist, at man øger indlæringsevnerne. Hvis man synes, noget er kedeligt, sker det modsatte. Det kan altså derfor være oplagt at gøre noget sjovt ud af at lære, så børnene får bedre forudsætninger for at lære.
Dette er især oplagt med fag, som flere måske oplever som svært eller kedeligt. Her kan du passende anvende legende musikteori i undervisningen, så faget, og de ting, børnene skal lære, bliver langt mere spændende. Det øger også naturligt børnenes nysgerrighed.
At skabe de bedste rammer og forudsætninger
Ved at gøre undervisningen sjov og spændende gennem leg, musik og bevægelse skaber du de bedste og mest optimale rammer og forudsætninger for, at øge indlæringen hos børnene.
Det betyder altså, at de mest optimale rammer ikke i alle tilfælde er stillesiddende ved et bord, hvor inaktiviteten får hjernens aktivitet til at falde langsomt. Det handler om at holde sig igang, og en sløv hjerne er en meget dårlig forudsætning for at kunne lære nye ting og huske dem.
Al undervisning kan anvende musikundervisning
Der findes ikke en type undervisning, der ikke har mulighed for at anvende denne metode. Gennem lege, aktiviteter og spil kan man altså inkorporere de faglige ting i spændende og nysgerrige lege.
Det handler om at tænke kreativt, og så længe man formår at vække nysgerrigheden og spændtheden i børnene, har man allerede skabt nogle rammer, der fordrer ny indlæring. Du kender sikkert selv til, at det nogle gange kan være lettere at huske ting visuelt.
På samme måde kan man altså koble indlæring sammen med bevægelse, sang, dans, lege og forskellige aktiviteter. Næste gang, børnene skal huske noget, kan de bedre tænke tilbage på fx en bestemt leg, og koble det de skulle lære på legen. Det er ganske naturlige forbindelser, vi langt bedre kan skabe, når noget er sjovt. Det gode er, at indlæringen sker helt naturligt og automatisk, hvis børnene har det sjovt og oplever det som underholdende og spændende.